Matkalla Sâmbăta de Sus’iin. (Kuva © Hannu Pyykkönen) |
Koska matka on melkoisen pitkä Suomesta Romaniaan, on tietenkin pakko hieman karsia katsottavia. Samoin oli mukautettava ajomatkaa, koska käytettävissä oli kuitenkin rajallinen määrä päiviä ajamiseen ja kilometrejä oli kohtuullisen paljon. Liekö noin 2500 kilometrin tienoilla, näin muistelen.
Maista jäivät Baltian maat (Viro, Latvia ja Liettua) vähemmälle – niihin palaan todennäköisesti ainakin osittain myöhemmin kesällä matkailuauton kanssa. Puolaa katseltiin hieman ja samoin Slovakiaakin, mutta Unkari taas jäi väliin. Ajoimme sen ohi nopsaan emmekä edes vaihtaneet florintteja matkan aikana. Unkarin ja Romanian rajalla on muuten matkan ainoa passintarkistus, sillä siirrymme ns. Schengen-alueelta pois. Se sujui kuitenkin mutkattomasti ja nopsaan lukuun ottamatta pientä jonotusta, joka varmaan aiheutui siitä, että useat romanialaiset olivat menossa kotimaahansa pääsiäisen viettoon. Pääsiäinenhän on tänä vuonna (2016) reilun kuukauden myöhemmin ortodoksisissa maissa kuin läntisissä maissa, vaikkapa Suomessa.
Mănăstirea Brâncoveanu Sâmbăta de Sus’issa.
(Kuva © Hannu Pyykkönen)
Mielenkiintoisesti se sattuu nyt vappupäiväksi eli kun ortodoksit juhlivat
ylösnousemuksen juhlaa, suomalaiset ryyppäävät oikein olan takaa Wallburgin,
opiskelijoiden ja työläisten kunniaksi vai olisikohan se jo osin muistoksi. Mutta pääsiäisen vietosta sitten jossain
blogitekstissä myöhemmin, kunhan se tulee ajankohtaiseksi. Nyt matkamme
suuntautui lähelle Romanian Sâmbăta de
Sus’ia ja siellä olevaan Mănăstirea Brâncoveanuun, paikkaan, jossa isä
Arsenie Boca – yksi matkamme teemahenkilöistä – oli asunut ja aikanaan myös
vihitty munkiksi.(Kuva © Hannu Pyykkönen)
Luostari on melko suuri kompleksi. Siellä on luostarin lisäksi kirkon käytössä oleva ja kirkkoa palveleva kansanopisto (akatemia) oheispalveluineen. Luostarin ja koko paikan merkittävyyttä korosti myös se, että paikan johtaja, starets eli igumeni oli arvoltaan piispa. Tehtävässä toimi piispa Ilarion (Făgărăşanu), joka kuitenkin on mitä ilmeisimmin saanut siirron ”ylempään” tehtävään, mahdollisesti johonkin hiippakuntaan arkkipiispaksi tai metropoliitaksi.
Mănăstirea Brâncoveanussa tapasimme igumenin, piispa Ilarionin (Făgărăşanu). (Kuva © MK) |
Sâmbăta de Sus’iin kirjasto. (Kuva © Hannu Pyykkönen)
|
Arsenie Bocan tekemä epitafi, hautakuva. (Kuva © Hannu Pyykkönen) |
Yksityiskohta epitafista. Arseni kuvattuna vanhaksi mieheksi, edessä oleva vasemmanpuoleinen hahmo. (Kuva © Hannu Pyykkönen) |
Yksityiskohta epitafista. Kumartunut itkevä nainen, Romania. Pää on nuolen kohdalla ja alapuolella itkuliinaa pitävä käsi. (Kuva © Hannu Pyykkönen) |
Luostarista löytyy myös valokuvia mm. isä Arsenie Bocasta. (Kuvan kuvannut Hannu Pyykkönen) |
Arkkimandriitta Teofil Părăian.
(Kuvan kuvannut Hannu Pyykkönen)
Museosta ja kirjastosta lähtiessämme poikkesimme vielä yhdessä luostarin munkin keljassa,
luostariasukkaan asunnossa. Siinä keljassa oli asunut ja työskennellyt ihminen,
pappismunkki, joka jälleen herätti minussa halun tutkia häntä ja hänen
elämäänsä hieman tarkemmin. Tämä sokea pappismunkki, arkkimandriitta Teofil Părăian (1929-2009), oli synnynnäisestä sokeudestaan
huolimatta pappi, joka nautti suurta kunnioitusta teoistaan, kirjoituksistaan
ja koko elämästään ja esimerkistään, joitten kautta hän antoi toivoa ja hengellistä
opastusta laajalle rippilapsijoukolleen, pyhiinvaeltajille ja kaikille hänet
tavanneille. (Kuvan kuvannut Hannu Pyykkönen)
Isä Teofilin kelja, jossa sängyn vieressä oli heti valmiina analogin päällä epitrakiili ja risti. (Kuva © Hannu Pyykkönen) |
Saimme nauttia Suuren perjantain eli läntisemmin Pitkäperjantain erittäin yksinkertaisen paastoaterian akatemian ruokalassa, jonne yllättäin itse inhimillisen ja maanläheisen oloinen, kansan keskuudessa suosittu piispa sen Adrianin kanssa meille kattoi. Ruoka koostui pääasiassa vain keitetyistä perunoista, höysteenä oli muutama tuore, uusi sipulin varsi ja chiliä sekä hieman leipää ilman voita tietenkin ja vettä.
Luostarin uudempi, toisessa kerroksessa sijaitseva kirkko. (Kuva © Hannu Pyykkönen) |
Vierailimme vielä luostarin Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian kuolonuneen nukkumisen tai oikeastaan hieman suomalaisesta teminologiasta poiketen, romanialaisittain sanottuna hänen taivaaseen astumisen muistolle sekä myös Elävöittävälle lähde ikonille ja luostarin perustaneelle Valakian hallitsijan, pyhän Constantin Brâncoveanun (1654-1714) hallitsija- ja marttyyriperheelle omistetussa vanhassa, 1600-luvun lopulla rakennetussa pääkirkossa, jota oli aivan äskettäin kunnostettu. Kirkkoon olikin tulossa suuri juhla, praasniekka, kirkon nimipäivä, pian pääsiäisen jälkeen ns. Kirkkaalla viikolla perjantaina, jolloin on tuon "Kristus Elävöittävä lähde" -ikonin muistopäivä.
Luostarin vanha, 1600-luvun lopulta peräisin oleva kirkko. (Kuva © Hannu Pyykkönen) |
Vierailujen päätteeksi meidät vielä ”lahjottiin” luostaria kertovalla isolla kuvakirjalla, josta löytyy mahdollisesti teksti myös englanniksi sekä luostarista kertovalla CD-levyllä. Kolme onnellista matkaajia jatkoi matkaansa kohti päämääräämme Bukarestia, jossa oli tarkoitus seuraavina päivinä viettää juliaanisen kirkkokalenterin mukaista ns. vanhaa pääsiäistä, joka todellakin ajoittui nyt länsimaisen vapun kanssa samaan aikaan toukokuun 1. päiväksi. Kyllähän tuo päivä aikanaan oli täällä Romaniassakin suuri työläisten juhla, mutta eipä enää näkynyt merkkejä moisesta.
Pääsiäisestä ja matkamme jatkokuvioista enemmän taas seuraavassa blogijutussani.
elämän matkaaja
nettihoukka@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jos/kun kommentoit, tee se omalla nimelläsi. Nimettömät tai nimimerkit eivät kelpaa.