Korpiselän ortodoksinen raunioitunut Pyhän Nikolaoksen kirkko. (Kuva © Hannu Pyykkönen) |
Jo reilusti yli kaksikymmentä vuotta on tehty erilaisia ristisaattoja – ortodoksisia pyhiinvaellusretkiä – Suomesta Venäjälle Korpiselkään, joka sijaitsee aivan rajan takana muutaman kilometrin päässä Suomesta. Tuossa rajat ylittävässä ristisaatossa on monta erikoisuutta. Se, että kävellään, ei ole erikoisuus, mutta se on erikoista, että kävellään Suomesta Venäjälle. Ja toinen erikoisuus on ehkä omalla tavallaan vielä erikoisempi, sinne pääsee ilman viisumia ja lisäksi ylitys tapahtuu paikassa, joka ei ole ns. virallinen rajanylityspaikka.
Ristisaaton reitti Suomesta Venäjälle. (Kartat ja kuvat suurenevat hiiren klikkauksella) |
Hoilolan ja Ruhovaaran sijainti kartalla.
|
Paikkana Korpiselkä merkitsee minulle paljonkin. Oma isäni on syntynyt siellä ja siellä sijaitsee jossain myös isovanhempieni. Aleksanterin ja Anastasian, hauta. Hautausmaan tiedän, mutta hautaa ei ole vielä löytynyt, sillä hautakivi on haudalta mennyt muuhun käyttöön.
Olen kirjoittanut aikaisemmista käynneistäni Korpiselässä myös erilliset blogijutut ja ne löytyvät oheisista linkeistä: (2015) -> "Isän matkassa" (http://hapinmatkat.blogspot.com/2015/08/062-isan-matkassa.html) ja (2016) -> "Isoisää etsimässä" (http://hapinmatkat.blogspot.com/2016/08/109-isoisaa-etsimassa.html)
Ukin ja mummin Korpiselän hautausmaalta kadonnut hautakivi, jossa muuten sukunimi on väärin. Sen pitäisi olla kahdella k-kirjaimella. (Kuva Hannu Pyykkösen kotialbumista) |
Tuosta Derjabinin osuudesta saa lisää tietoa vuoden 2016 ristisaatosta tekemästäni videosta (https://youtu.be/6WV6FBiX4Vw),:
Korpiselän ristisaatto 2016
jossa toinen ristisaattojen onnistumiseen ja ylipäätänsä koko perinteen henkiinherättämiseen ja hengissä pitämiseen voimallisesti kymmenien vuosien aikana osallistunut ortodoksinen rovasti, isä Vesa Takala, kertoo asiasta tarkemmin.
Itse olen osallistunut nyt tuohon ristisaattoon kolmena vuotena: 2015, 2016 ja nyt viimeksi 2018. Noiden vuosien aikana jotkut käytännöt ovat muuttuneet, mutta itse tapahtuma on pysynyt yhtä mielenkiintoisena ja osin mystisenä tapahtumana, jota tullaan ihmettelemään ympäri maata Hangosta Petsamoon ja parhaimmillaan muualtakin. Tänä vuonna osallistujia oli noin 70, joka lienee suurin määrä, joka mukaan otetaan. Suuremman joukon hallitseminen alkaa olla jo liian vaikeaa.
Ristisaatto matkalla Korpiselkään. Keulilla kantaa lyhtyö Korpiselän pitäjäseuran puheenjohtaja Jaakko Jeskanen. Keskellä ikonia kantaa luterilainen kirkkoherra Jari Uimonen. (Kuva © Hannu Pyykkönen) |
Kirjoitin ”ainakaan ennen päässyt” siksi, että nykyään näyttää pääsevän. Edelleen alue on suljettua rajavyöhykettä, jota vartioidaan ja rajataan samalla tavalla, mutta jonne näyttää olevan rakenteilla muutamia datshoja – kesämökkejä. Kenelle – sitä sopii vain arvailla. Kenellä nyt on tuolle alueelle ylipäätänsä mahdollista mennä. Onhan alue siinä mielessä luksusta, ettei siellä ainakaan varkaita käy. Jos käy luvatta, venäläiset rajamiehet ampuvat ne tai niitä tai he joutuvat alueella liikkuvien karhujen suihin tai Suomen puolelta tullessa suomalaiset rajamiehet ottavat heidät kiinni. Siis varsin turvallinen alue.
Ristisaatto kulki pitkin ns. vanhaa Korpiseläntietä ja hieman ennen ortodoksista kirkkoa, vanhan Kokkarin tienristeyksen kohdilla noita mökkejä näytti sinne kohoavan. Paikalla oli rakentajia – ilmeisesti uusia kesäasukkaita – perheineen ja autoineen, osa majoittui näköjään asuntovaunuissakin. Aika lailla erikoista, sanoisin.
Venäläiselle suljetulle rajavyöhykkeelle nousevia datshoja kesällä 2018. (Kuva © Hannu Pyykkönen) |
Myös maallisessa mielessä mukana oli toisenlaisia erikoisvieraita. Syksyllä 2018 tehtävässään lopettava ja eläkkeelle siirtyvä Rajavartiolaitoksen komentaja, kenraaliluutnantti Jaakko Kaukanen, oli mukana osana omaa eri maakuntia käsittävää maakuntakierrostaan, nyt Pohjois-Karjalan rajavartioston komentajan, eversti Vesa Blomqvistin ja lukuisan muun rajaupseerin kanssa ja tietysti vastapuolella oli myös normaalia järeämmät ”voimat” isäntinä, heitä johti rajavaltuutetun sijainen, venäläinen eversti Ivannikov ja mukana oli heilläkin suuri joukko muita rajaupseereja.
Johtuen ehkä näistä erikoisvieraista ja kuuleman mukaan myös jo vuosi sitten tapahtuneista tiukennuksista, entiset hieman vapaammat rajamuodollisuudet, olivat nyt melko tiukkoja kaikilta osin. Passit (siis ilman viisumia) katsottiin molempiin suuntiin mentäessä: suomalaisten ja venäläisten voimin sekä lähtiessä että palatessa. Kukaan ristisaattoon osallistuneista ei onneksi jäänyt Korpiselkään.
Ristisaatto kulkee noin kolmen kilometrin matkan edestakaisin veisaten kirkkoveisuja ja rukoillen. Ristisaattoa johtaa pappi ja mukana on kuoron lisäksi keulalla kulkevat lyhtyä kantava henkilö, ikonien ja kirkkolippujen kantajat sekä tietysti ristisaattorahvas. Aluksi kävellään kääntöpisteeseen, Korpiselän hautausmaalle, jossa toimitetaan muistopalvelukset sekä ortodoksisella että luterilaisella hautausmaalla ja sieltä palataan kirkon pihaan, missä on järjestetty ruokailu ja kahvitus ristisaattoon osallistuneille papeille, siviileille sekä molempien maiden rajamiehille.
Kirkon edustalla on myös suomalaisten viime sodissa kaatuneiden korpiselkäläisten muistomerkki, missä toimitetaan ennen poislähtöä litania ja lasketaan kukat muistomerkille. Ruokailua varten alueelle pääsee pari, kolme huoltoautoa, joissa sinne viedään tarjottavat ruuat ja juomat sekä telttoja, pöytiä ja tuoleja. Ristisaattoon osallistujat maksavat vain ruokailukustannukset, muilta osin saatto on ”ilmainen”.
Joka vuosi halukkaita on enemmän, kuin mukaan mahtuu. Monet matkaajista – kuten vaikka minä – tekee matkan useamman kerran ja taitaa siellä olla mukana muitakin kuin isä Vesa, jotka ovat tavalla tai toisella – kuka kävellen, hiihtäen, soutaen tai pyörällä – tehneet jo kohta kolmekymmentä ristisaattoa eripuolille Venäjän Karjalaa, mutta pääasiassa Korpiselkään. Ensikertalaiselle ristisaatto on monella tapaa ainutkertainen tapahtuma. Mukana on monia, jotka eivät ole ortodokseja ja heille se ehkä on vielä vaikuttavampi. Oheisesta linkistä aukeavassa Tanja Perkkiön toimittamassa ja Heikki Haapalaisen kuvaamassa
eräs heistä sanookin, että ortodoksit ovat erikoisen ihmeellistä väkeä, kun he koko ajan laulavat kulkiessaan ja puhekin on yhtä ylistystä ja laulua. Näinhän se on!
elämän matkaaja
nettihoukka@gmail.com
P.S. Ristisaatosta valmistunee jonkin ajan kuluttua myös jonkinlainen YouTube-video. Löydät sen aikanaan täältä linkkinä, mutta voit hakea sitä myös Googlen avulla kirjoittamalla hakusanaksi ”Korpiselän ristisaatto 2018”. Jos haluat katsella enemmän ristisaattovideoita tuolta samalta seudulta ja muualtakin aiemmilta vuosilta, niitä löydät kirjan ”Vaellus pyhiin” esittelystä Ortodoksi.netin sivuilta ko. kirjaesittelyn loppuosasta, josta löytyy kymmenkunta linkkiä erilaisiin ristisaattoihin. Kirjaesittely löytyy Ortodoksi.netin sivulta:
http://www.ortodoksi.net/index.php/Vaellus_pyhiin_(kirja)
H@P
Olisin kiinnostunut tulemaan mukaan ensi elokuussa. Onko jo liian myöhäistä ilmoittautua. Äitini vanhemmat olivat Korpiselän kirkonkylällä opettajina, Viktor ja Tyyne Karmasalo.
VastaaPoistaTerveisin
Tapio Koivukari
Tapio Koivukari
Asiaa voi kysyä Eila Ronkaiselta (eila_ronkainen@hotmail.com)
PoistaMinulla ei ole asian kanssa tekemistä mitenkään muuten kuin että olin mukana.
H@P
Mielenkiintoinen reissu. Ja erikoista, että tuo rajanylitys onnistuu kävellen ilman viisumia. Itse aina reissatessa tykkään käydä tutustumassa hautausmaihin ja katselemassa erilaisia hautakiviä. Omaa sukuani on haudattu ympäri Suomen ja esimerkiksi isovanhempien haudoille pääsen yleensä valitettavasti vain jouluisin.
VastaaPoista