Korpiselän ortodoksinen Pyhän Nikolaoksen raunioitunut kirkko Venäjän Karjalassa venäläisellä suljetulla rajavyöhykkeellä noin 3-4 kilometriä Suomen rajalta. (Kuva © Hannu Pyykkönen) |
Aiemman Korpiselän pitäjän sijoittuminen kartalla. |
Isä muuten minun kulttuurissani tarkoittaa muutakin kuin lapsen isää. Se on arvonimitys, jota me ortodoksit käytämme papeistamme. Nimitämme heitä alkuliitteellä isä ja perään laitamme papin etunimen. Esimerkiksi siis vaikka isä Vesa tai isä Tuomas.
Nämä kaksi asiaa: oman isän matkassa oleminen ja papillisen isän matkassa oleminen yhdistyivät varsin konkreettisella tavalla yhtenä elokuun alun viikonloppuna. Teimme silloin ristisaaton - kirkollisen kulkueen, eräänlaisen "kävelevän" jumalanpalveluksen - entisen Tuupovaaran, nykyisen Joensuun kaupungin alueelta Hoilolasta Korpiselkään. Ja varsin erikoisen ristisaattomatkan teimmekin.
Ristisaatto valmiina lähtöön Suomen puolella rajamiesten partiokämpällä. (Kuva © Hannu Pyykkönen) |
Hoilolan ortodoksinen Pyhän Nikolaoksen kirkon sisätila panoraamana. [Kuvat suurenevat, kun klikkaat niitä hiirellä] (Kuva © Hannu Pyykkönen) |
Passien tarkastus huoltoauton konepellin päällä Suomen puolella. Vuorossa ovat nyt venäläiset rajavartijat. Kaikki tapahtuu iusä Vesan tiukassa valvonnassa. (Kuva © Hannu Pyykkönen) |
Seurueemme mukana oli kaksi autoa, joilla pääkohteeseen Korpiselän raunioituneen Pyhän Nikolaoksen kirkon eteen vietiin puupenkkejä ja ruuantarjoilukalustoa ja nämä autot huoltojoukkoineen pääsivät rajan läpi ensimmäisinä. Tällä kertaa ylitys sujui ongelmitta huoltoautoillakin, edellisenä vuonna toinen autoista oli ajanut tiellä olevalle piikkimatolle, joka oli jostain syystä unohtunut sinne. Siinä ei silloin auttanut kuin vaihtaa molemmat renkaat.
Varsinainen pääryhmä - ristisaatossa kulkijat - kävelivät tuon matkan, noin 3-4 kilometriä jalkaisin. Osa matkalaisista samalla lauloi ortodoksisia kirkkolauluja ja papit - kaikkiaan kolme pappia: isä Vesa, isä Tuomas ja isä Sasza suorittivat jumalanpalveluksissa - rukoushetkissä ja akatistoksissa - omat papilliset osuutensa lähes koko ajan kävellen. Välillä pysähdyttiin vaikkapa lukemaan evankeliumikohtaa Raamatusta. Lähempänä Korpiselän kirkkoa meitä vastaan ja mukaan ristisaattoon tuli myös Venäjän Karjalan alueella olevan Suojärven kirkkoherra isä Vjatseslav. Mukanamme olivat koko ajan myös molempien maiden rajavartijat, joten varsin turvallinen matka oli.
Ohitimme menomatkalla kirkon ja jatkoimme matkaa Korpiselän hautausmaalle, jonne on muuten haudattu minunkin isovanhempani, ukkini Aleksander Pyykkönen ja mummini Anastasia, os. Kononoff. Heidän hautapaikastaan minulla ei ollut mitään tietoa. Koska alue oli melko laaja, en tietenkään löytänyt paikkaa, minne heidät oli haudattu. Suurin osa hautakivistä ja risteistä oli tuhottu tai viety jonnekin. Vain muutamia on myöhemmin löydetty ja suomalaiset ovat nostaneet niitä siellä vieraillessaan pystyyn. Tällainen oli mm. Okkosen suvun suuri hautakivi. Tämä suku liittyi omaan sukuuni siten, että ko. suvun nainen, akateemikko Onni Okkosen sisar, oli naimissa isäni veljen Vihon eli Vasilin kanssa. Myös siellä syntyneen ja myöhemmin Tuupovaarassa eläneen kummitätini Aino Karhapään oman suvun hautakivi löytyi heti hautausmaalle tultuamme pystyssä. Joten väärän puun kautta sukulaisten ja rist'sukulaisten hautoja löysin.
Maanviljelijä Robert Aleksanteri Okkosen (s. 1846, k.1913) ja hänen vaimonsa Annan (os. Postila, s. 1853, k. 1936) hautakivi löytyi ja nostettiin pystyyn kertoman mukaan suomalaisin voimin vuoden 2014 kesällä. (Kuva © Hannu Pyykkönen) |
Panihida Korpiselän kalmistossa. Sen toimittivat isät Tuomas, Sasza ja Vjatseslav. (Kuva © Hannu Pyykkönen) |
Osa panihidasta Korpiselän kalmistossa (video)
(Kuvaus ja © Hannu Pyykkönen)
tai katso YouTuve-videona: http://youtu.be/KBx2l-kWjcM
Matka oli tältäkin osin melko tunteellinen ja herkkä jopa puhdistava. Itku oli varmaan lähes jokaisella herkässä. Kun kuoro lauloi haudoilla "Saata, oi Herra, Sinun palvelijasi rauhaan menemään pyhien joukkoon", kyynel oli monella muullakin kuin minulla silmäkulmassa. Melkoinen osa matkalaisista oli sellaisia ihmisiä, joiden suku jollakin tavalla liittyi tuohon paikkaan, Korpiselkään.(Kuvaus ja © Hannu Pyykkönen)
tai katso YouTuve-videona: http://youtu.be/KBx2l-kWjcM
Melko konkreettisella tavalla tunsin jälleen olevani oman isän matkassa. Minulla oli tapana jo lapsuudessani kesäisin ja ennen kouluaikaa muulloinkin olla aina, kun vain se oli mahdollista oman kauppias-isäni mukana, kun hän teki kauppamatkoja Tuupovaaran pitäjän alueella. Tuolloin - siis 1950- ja 1960-luvuilla - ei ollut kauppa-autoja. Isälläni oli ensin iso Fordson-pakettiauto ja myöhemmin muunkinlaisia, joilla sitten ajelimme pitkin ja poikin Tuupovaaran pitäjää ja taisimmepa käydä muissakin naapuripitäjissä, Ilomantsin ja Kiihtelysvaaran alueilla, ja veimme mukanamme erilaista käyttötavaraa: pääasiassa elintarvikkeita, kahvia, sokeria ja jauhoja.
Tuolta ajalta on peräisin se, että jos satun edelleen menemään johonkin taloon noilla alueilla ja talossa asuu joitain vanhoja asukkaita, kuultuaan nimeni he tunnistivat ja muistivat minut yhä. Voi niitä lukuisia tapaamisia, joissa vanha mummo tai pappa on tavatessamme ihmetellyt: "Tuommone iso partasuuturjakeko sitä pienestä Hannustakkii o kasvanut." Silloin kiertäessämme taloja tapana oli juoda kahvit (minä tietysti mehua) ja syödä pullaa lähes joka talossa. Sama perinne jatkui nyt monta kymmentä vuotta myöhemmin, jos vain satuin jossain talossa vierailemaan. Tosin monessa paikkaa oli jo kolmas sukupolvi menossa ja nimi ei ollut enää niin tuttu ja - onneksi - ei tarvinnut ihan kaikkialla juoda kahveja.
Mutta monta tarinaa noilta ajoilta kuulin ja vielä useampi palautui mieleeni kulkiessani paikkoja. Autolla ajaessani katselin, että tuolla käytiin isän ja äidin kanssa marjassa ja tuolla oli hyvä sienipaikka. Tuolla käytiin telttaretkellä ja tuonne soudettiin Salosen veneellä retkelle makkaraa paistamaan. Tuolla isä pysähtyi joka kerta siellä liikkuessaan ja tuonne hän vei aina kahvipaketin mukanaan viemisenä.
Melkein joka mutkaan ja suoraan liittyi joku muisto: tuossa talossa asui puhuva harakka Heta ja tuon hautausmaan kohdalla piti isän ohjeen mukaisesti aina töräyttää auton äänimerkkiä. Miksi? No tietysti sanoaksemme terveiset Saukkosen Villelle, isän aiemmalle yhtiökumppanille, jonka hauta oli tuolla Hoilolan hautausmaalla.
Vekaruskoskella sijaitseva hieno ulkoilualue sijaitsee lähellä Öllölän kylää. (Kuva © Hannu Pyykkönen) |
Ristisaatto Ukko-Hipin sukuhaudan maisemissa
Pörtsämön erämaakalmistossa Tuupovaarassa (video).
(Kuvaus ja © Hannu Pyykkönen)
tai katso YouTube-videona:http://youtu.be/mmBIXNzG_eg
Pörtsämön erämaakalmistossa Tuupovaarassa (video).
(Kuvaus ja © Hannu Pyykkönen)
tai katso YouTube-videona:http://youtu.be/mmBIXNzG_eg
Tuohonkin alueeseen liittyi yksi oman sukuni tarina, jota muistelin jälleen. Tarinaan liittyi Filip eli Hilippa Pyykkönen, entisen melkein koko Öllölän kylän omistaneen Ukko-Hipin, ukkini veljen, Filip (vanhemman) Pyykkösen tai oikeammin Pyykösen vanhin raikulipoika. Hän elettyään melko railakasta elämää, toimittuaan ensimmäisessä sodassa kaukopartion johtajana (venäjänkielen taitonsa vuoksi) ja myöhemmin samasta syystä sotavankileirin komendanttina, joutui seitsemän kielen taitajana pakenemaan Suomesta Ruotsiin kohta sodan päätyttyä. Hänestä voisin toki kertoa enemmänkin, mutta josko vaikka joskus. Katsotaan.
Matka oli upea. Kiitos Korpiselän pitäjäseuralle ja Joensuun ortodoksiselle seurakunnalle ja etenkin heidän aktiivisille toimijoilleen. Alueen ortodoksinen nyt eläkkeellä oleva matkapappi, isä Vesa Takala on tehnyt noita matkoja jo useita vuosia, nyt perinnettä jatkaa seurakunta ja sen uusi kirkkoherra isä Tuomas Järvelin isä Vesan "ohjauksessa". Paikallisista toimijoista mukana on useiden vuosien ajan ollut mukana mm. ystäväni Antero Salonen ja tietysti monet pitäjäseuran toimihenkilöistä, joita ilman tuotakaan erikoista ja mieleenpainuvaa ristisaattomatkaa ei olisi voitu suorittaa.
Viimeisen kultakimpaleen tuolta matkalta sain Tuupovaaran kirkonkylältä, kun kävin tapaamassa isäni kaupassa vuosikausia työskennellyttä isän "oikeaa kättä", luottohenkilöä, ja tarvittaessa vaikka meidän kolmen villin pojan "varaäitiä", jolla oli myös kaikki tarvittavat oikeudet rankaista meitä kolttosistamme, kun vanhemmat eivät töiltään ehtineet. Hän on Irja Pesonen, jolta sain matkaan mukaan pussillisen maailman parasta evästä: niitä aitoja, oikeita ja todella maittavia karjalanpiirakoita. Passaa nyt huomenna hoitoon tulevien vunukoittenkin syödä niitä ja ihastella niiden taivaallista makua. Ja samalla voi kertoa heille tarinoita suvustani ja niistä ihmisistä, joiden kanssa elin lapsuudessani.
elämän matkaaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jos/kun kommentoit, tee se omalla nimelläsi. Nimettömät tai nimimerkit eivät kelpaa.